Toggle navigation
Programme
Wednesday / Miercuri, 30 aprilie - Monday / Luni, 19 mai
Thursday / Joi, 22 mai; Friday / Vineri, 23 mai
Thursday / Joi, 22 mai
Friday / Vineri, 23 mai
Saturday / Sâmbătă, 24 mai (1)
Saturday / Sâmbătă, 24 mai (2)
Sunday / Duminică, 25 mai
Saturday / Sâmbătă, 31 mai
Archive
2023 website
2020 website
2018
2016
Partners
Board
Contact
Saturday /
Sâmbătă, 24 mai
10 a.m., GMT+2 / ora 12
Academia Națională de Muzică ”Gh. Dima” Cluj-Napoca, Sala 11
Masterclass de muzicologie
Dr. ARIANA PHILLIPS-HUTTON
(University of Leeds, UK)
Sound the Alarm: Music and Contemporary Crisis
Dați alarma: Muzica și criza contemporană
Ariana Phillips-Hutton
, PhD (Cantab), FHEA, is Lecturer in Global Critical and Cultural Study of Music at the University of Leeds (UK). Her research ranges broadly across the philosophy, performance, and politics of contemporary music, with a particular focus on musical ethics and music’s relationship to violence and conflict transformation. Recent articles can be found in
Journal of Musicology, Twentieth-Century Music, Filigrane
, and
Journal of the Royal Musical Association
; she is also the author of
Music Transforming Conflict
(Cambridge University Press, 2020), and the co-editor of
Sounding Conflict: From Resistance to Reconciliation
(Bloomsbury, 2023) and the
Oxford Handbook of Western Music and Philosophy
(Oxford University Press, 2021).
Sound the Alarm: Music and Contemporary Crisis
There are many ways in which we might conceive of the contemporary world as in crisis: wars, rumours of war, financial fluctuations, political gridlock, sectarian conflict, climate breakdown. There are social crises developing around online misinformation, healthcare, community division, and wealth inequality. Even closer to home, in the UK and elsewhere in the world, both education and even music itself may be said to be in crisis, both through declining funding, shifting government priorities, and the effects of ‘culture wars’. These interconnected and overlapping crises – or, as some have suggested, polycrisis – seem increasingly unpredictable as feedback loops emerge and existing patterns shift, which threatens to disrupt the structures of society, politics, and everyday life which has developed over recent decades. Given this, what kinds of thinking or ideas are required to engage with the complexities of this world?
In this masterclass I outline some of the historical contexts and contemporary outlines of polycrisis as they relate to music and to musicology. In thinking through what musicology’s response might be to contemporary times, I consider the complementary work of critique and repair through thinkers such as Theodor Adorno, Eve Kosofsky Sedgewick, Philip Bohlman, and Jasmine Henry. I also draw on the work of Daniel Chua on global musicology as a generative and generous encounter with the world. Using examples drawn from contemporary composers, I suggest that thinking musically through polycrisis means rethinking the political acts of musicology as well as what it means for music scholars to encounter the world together. Using the lenses of critique and repair offers new opportunities for engaging with the contemporary, not only for musicology but for all those involved in music today, and to work out what, if anything, music can do to address the challenges we face today.
Ariana Phillips-Hutton
, PhD (Cantab), FHEA, este Lector în Studii Critice și Culturale Globale ale Muzicii la Universitatea din Leeds (Marea Britanie). Cercetarea sa acoperă în mod amplu filozofia, interpretarea și politica muzicii contemporane, cu un accent deosebit pe etica muzicală și relația muzicii cu violența și transformarea conflictelor. Articole recente pot fi găsite în Journal of
Musicology, Twentieth-Century Music, Filigrane
și
Journal of the Royal Musical Association
; este, de asemenea, autoarea cărții
Music Transforming Conflict
(Cambridge University Press, 2020) și co-editoare a volumelor
Sounding Conflict: From Resistance to Reconciliation
(Bloomsbury, 2023) și
Oxford Handbook of Western Music and Philosophy
(Oxford University Press, 2021).
Dați alarma: Muzica și criza contemporană
Sunt multe moduri în care am putea concepe lumea contemporană ca fiind în criză: războaie, zvonuri despre războaie, fluctuații financiare, blocaje politice, conflicte sectare, deteriorarea climei. Există crize sociale care se dezvoltă în jurul dezinformării online, asistenței medicale, diviziunii comunitare și inegalității de avere. Chiar mai aproape de casă, în Regatul Unit și în alte părți ale lumii, atât educația, cât și muzica însăși ar putea fi considerate în criză, atât prin reducerea finanțării, schimbarea priorităților guvernamentale, cât și prin efectele „războaielor culturale”. Aceste crize interconectate și suprapuse – sau, așa cum au sugerat unii, policriză – par din ce în ce mai imprevizibile pe măsură ce apar bucle de feedback și modelele existente se schimbă, ceea ce amenință să perturbe structurile societății, politicii și vieții cotidiene care s-au dezvoltat în ultimele decenii. În acest context, ce fel de gândire sau idei sunt necesare pentru a ne angaja în complexitățile acestei lumi?
În acest masterclass, schițez câteva dintre contextele istorice și contururile contemporane ale policrizei în relație cu muzica și muzicologia. În gândirea despre care ar putea fi răspunsul muzicologiei la timpurile contemporane, iau în considerare munca complementară de critică și reparație prin gânditori precum Theodor Adorno, Eve Kosofsky Sedgewick, Philip Bohlman și Jasmine Henry. De asemenea, mă bazez pe lucrarea lui Daniel Chua despre muzicologia globală ca o întâlnire generativă și generoasă cu lumea. Folosind exemple extrase de la compozitori contemporani, sugerez că a gândi muzical prin policriză înseamnă regândirea actelor politice ale muzicologiei, precum și a ceea ce înseamnă pentru cercetătorii muzicali să întâlnească lumea împreună. Utilizarea perspectivelor critice oferă noi oportunități de angajare cu contemporanul, nu numai pentru muzicologie, ci pentru toți cei implicați în muzică astăzi, și de a determina ce, dacă există, poate face muzica pentru a aborda provocările cu care ne confruntăm în prezent.
Programme / Program
2025 Cluj-Napoca
Wednesday / Miercuri, 30 aprilie - Monday / Luni, 19 mai
Thursday / Joi, 22 mai; Friday / Vineri, 23 mai
Thursday / Joi, 22 mai
Friday / Vineri, 23 mai
Saturday / Sâmbătă, 24 mai (1)
Saturday / Sâmbătă, 24 mai (2)
Sunday / Duminică, 25 mai
Saturday / Sâmbătă, 31 mai